APLIKASI CHATBOT SEBAGAI CUSTOMER SUPPORT UNTUK MENINGKATKAN PELAYANAN TERHADAP CALON MAHASISWA

APLIKASI CHATBOT SEBAGAI CUSTOMER SUPPORT UNTUK MENINGKATKAN PELAYANAN TERHADAP CALON MAHASISWA

https://doi.org/10.33060/JIK/2022/Vol11.Iss1.249

Authors

  • Eka Sabna

Keywords:

chatbot, service, new student, python, hangtuahBot

Abstract

Abstract

Along with the times, by implication it has supported the development of technology very rapidly. Information is one of the keywords nowadays. Currently information can be obtained through various kinds of media - conventional media or online, the need for information is increasing not only in terms of the information itself that is needed but information is also required to be accessed faster, more accurately, and more easily. Chatbots work to replace the role of humans in serving conversations through messaging applications. The chatbot that was developed was named HangtuahBot. HangtuahBot uses Natural Language Processing (NLP) technology with a Knowledge Base of the usual greetings, greetings and from keywords that are often asked by prospective new students. This chatbot was created using the Python Programmer.

Keywords:  chatbot, service, new student, python, hangtuahBot

 

Abstrak

Seiring dengan perkembangan zaman, secara implikasi telah menunjang perkembangan teknologi dengan sangat pesat. Informasi adalah salah satu kata kunci pada masa kini.  Saat ini informasi bisa didapatkan melalui berbagai macam media – media konvensional atau secara online, kebutuhan akan informasi sangat meningkat bukan hanya dari segi informasi itu sendiri yang dibutuhkan tapi informasi juga dituntut untuk dapat diakses lebih cepat, lebih akurat, dan lebih mudah. Chatbot bekerja untuk menggantikan peranan manusia dalam melayani pembicaraan melalui aplikasi pesan. Chatbot yang  dikembangkan  diberikan  nama HangtuahBOT. HangtuahBOT menggunakan teknologi Natural  Language  Processing (NLP)  dengan Knowledge    Base    dari    sapaan    yang    biasa dilakukan, salam pembuka dan dari kata  kunci  yang  sering  di  tanyakan  oleh  calon mahasiswa  baru. Chatbot ini di buat dengan menggunakan Pemrogram Python.

Keywords: chatbot, pelayanan, mahasiswa baru, python, hangtuahBotchatbot

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, V. A. (2013). Kecerdasan Buatan. ISBN: 978-602-269-024-5, 2(420).

Baraja, A. (2009). Kecerdasan Buatan Tinjauan Historikal. Journal Speed – Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi – Volume 1 No 1 - 2009 - ijns.org, 5.

Buchanan, B. G. (2006). A (Very)Brief History of Artificial Intelligence. AI Magazine Volume 26 Number 4 (20056) (© AAAI), 1 (8).

Cahn, J. (2017). CHATBOT_thesis_final-with-cover-page-v2.pdf. CHATBOT: Architecture, Design, & Development, 47.

Entot Suhartono, S. (2011). Kecerdasan Buatan . Mengenal Teknologi Informasi, 9.

Entot Suhartono, S. (2019). Mengenal Teknologi Informasi. 2 (9).

Fajar Delli Wihartiko, S. N. (Februari 2021). Blockchain Dan Kecerdasan Buatan Dalam Pertanian. Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer (JTIIK), DOI: 10.25126/jtiik.202184059, p-ISSN: 2355-7699, e-ISSN: 2528-6579, Vol. 8, No. 1, hlm. 177-188.

FREDDY. (2019, 08 10). emahami-chatbot-dalam-5-menit. Retrieved from freduniverse: https://freddy.pw/2019/08/memahami-chatbot-dalam-5-menit/

Hammad, S. M. (2018). Penerapan Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence) Dalam Resusitasi Jantung Paru Pasien Gawat Darurat Berbasis Sistem Operasi. Kecerdasan Buatan dalam Resusitasi Jantung Paru , 28.

Iswandi, A. (2018). Implementasi Chatbot Pada Order Management. 17 (121).

Newell, A. (1983). Intellectual Issues In The History Of Artificial Intelligence. In T. S. essages, Department of Computer S.,enc"Carnegie-Mellon University Pittsburgh, Pennsylvania 15213 (p. To appear in Fritz Machlup and Una Mansfield (Eds.)). New York: John Wiley and Sons, 1983.

Purnomo, E. Y. (2019). Implementasi Chatbot "Alitta"Asisten Virtual Dari Balittassebagai Pusat Informasi Di Balittas. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika (p –ISSN: 1978 –5232; e –ISSN: 2527 –337X) Vol. 12 No. 1 Mei 2019, pp. 24–35, 1 (11).

SANTOSO, S. B. (2014). Sistem Kecerdasan Buatan . (Representasi Pengetahuan), 23.

Schlicht, M. (2016, april 20). The Complete Beginner’s Guide To Chatbots. Retrieved from https://chatbotsmagazine.com/: https://chatbotsmagazine.com/the-complete-beginner-s-guide-to-chatbots-8280b7b906ca

Vivek Kaul, M. F.-C. (2020). History of artificial intelligence in medicine. Gastrointestinal Endoscopy www.giejournal.org, Volume 92, No. 4.

wikipedia. (2021, June 25). Natural-language understanding. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Natural-language_understanding: https://en.wikipedia.org/wiki/Natural-language_understanding

Wikipedia, t. f. (n.d.). Dialogflow. https://en.wikipedia.org/wiki/Dialogflow.

Downloads

Published

2022-04-29

How to Cite

Sabna, E. (2022). APLIKASI CHATBOT SEBAGAI CUSTOMER SUPPORT UNTUK MENINGKATKAN PELAYANAN TERHADAP CALON MAHASISWA: APLIKASI CHATBOT SEBAGAI CUSTOMER SUPPORT UNTUK MENINGKATKAN PELAYANAN TERHADAP CALON MAHASISWA. Jurnal Ilmu Komputer, 11(1), 21–24. https://doi.org/10.33060/JIK/2022/Vol11.Iss1.249

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.