CHATBOT SEBAGAI GURU VIRTUAL UNTUK MATA KULIAH DATA MINING

CHATBOT SEBAGAI GURU VIRTUAL UNTUK MATA KULIAH DATA MINING

https://doi.org/10.33060/JIK/2022/Vol11.Iss2.276

Authors

Keywords:

Chatbot, Data Mining, Virtual Teacher, Student, Learning

Abstract

Abstract

A chatbot is an application (service) that interacts with users through text conversations. Chatbots work to replace the role of humans in serving conversations through messaging applications. The chatbot that is built will be virtual assisting that will help students learn at home. Chatbots can only answer questions based on patterns that have been stored in the chatbot's knowledge base. Chatbots are automated conversational agents that interact with users using natural human language that can help anytime and anywhere. This chatbot is applied as a Virtual Teacher who can provide information and learning materials to students in Data Mining courses.

Keywords: C4.5, NBC, GPA, performance, student

 

Abstrak

Chatbot merupakan aplikasi (layanan) yang berinteraksi dengan pengguna melalui percakapan teks. Chatbot bekerja untuk menggantikan peranan manusia dalam melayani pembicaraan melalui aplikasi pesan. chatbot yang dibangun akan menjadi virtual assisting yang akan membantu Mahasiswa dalam belajar dirumah. Chatbot hanya dapat menjawab pertanyaan berdasarkan pola yang telah disimpan di dalam knowledge base chatbot. Chatbot adalah agen percakapan otomatis yang berinteraksi dengan pengguna menggunakan bahasa alami manusia yang dapat membantu kapan saja dan dimana saja. Chatbot ini di aplikasikan sebagai Guru Virtual yang dapat memberikan informasi dan materi pembelajaran terhadap mahasiswa dalam matakuliah Data Mining.

Kata Kunci : Chatbot, Data Mining, Virtual Teacher, Student, Learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Larose, D. T. (2006). DATA MINING METHODS AND MODELS. In Contemporary Psychology: A Journal of Reviews (Vol. 21).

https://doi.org/10.1037/014836

Larose, D. T., & Larose, C. D. (2014). Discovering Knowledge in Data. In Discovering Knowledge in Data. https://doi.org/10.1002/9781118874059

Mauritsius dkk, T. (2020, September). Cross-Industry Standard Process for Data Mining (CRISP-DM) – MMSI BINUS University. https://mmsi.binus.ac.id/2020/09/18/cross-industry-standard-process-for-data-mining-crisp-dm/

Musyaffa, I. (2022). Metode Pengembangan RAD (Rapid Application Development) | Agus Hermanto. https://agus-hermanto.com/blog/detail/metode-pengembangan-rad-rapid-application-development

Sabna, E. (2022, April). View of APLIKASI CHATBOT SEBAGAI CUSTOMER SUPPORT UNTUK MENINGKATKAN PELAYANAN TERHADAP CALON MAHASISWA. https://jik.htp.ac.id/index.php/jik/article/view/249/151

Sugiono, S. (2021). PEMANFAATAN CHATBOT PADA MASA PANDEMI COVID-19: KAJIAN FENOMENA SOCIETY 5.0. Jurnal PIKOM (Penelitian Komunikasi Dan Pembangunan), 22(2), 133–148. https://doi.org/10.31346/JPIKOM.V22I2.3833

Published

2022-11-04

How to Cite

Sabna, E. (2022). CHATBOT SEBAGAI GURU VIRTUAL UNTUK MATA KULIAH DATA MINING: CHATBOT SEBAGAI GURU VIRTUAL UNTUK MATA KULIAH DATA MINING. Jurnal Ilmu Komputer, 11(2), 110–115. https://doi.org/10.33060/JIK/2022/Vol11.Iss2.276